ریچ و ایمپرشن برای هدایت و مدیریت کسب و کارهای اینستاگرامی ضروری می‌باشد؛ چرا که اینستاگرام بستری است مناسب برای فعالیت انواع کسب و کارها است، می‌توان گفت امروزه بیزینس‌ها بدون فعالیت اینستاگرامی بخش زیادی از مخاطب مشتری خود را از دست می‌دهد. برای شروع فعالیت و موفقیت کافی است در استراتژی‌های اینستاگرام سرمایه گذاری کنید. گروه سفارش ممبر در این مطلب قصد دارد شما را با تفاوت ریچ با ایمپرشن اینستاگرام آشنا کند. با ما همراه باشید!

 

فهرست مطالب

  • معنی ریچ در اینستاگرام
  • معنی ایمپرشن در اینستاگرام
  • تفاوت ریچ با ایمپرشن اینستاگرام
  • شاخص ریچ مهم‌تر است یا ایمپرشن؟
  •  ایمپرشن و ریچ اینستاگرام چیست؟
  • اهمیت ریچ و ایمپرشن
  • ریچ و ایمپرشن اینستاگرام کجاست؟
  • سوالات متدوال
  • سخن پایانی

 

معنی ریچ در اینستاگرام

ریچ را می‌توان هم معنی بازدیدکننده در نظر گرفت. برای آشنایی با معنای ریچ در اینستاگرام حتما با ادامه این نوشتار همراه باشید. مفهوم reach در اینستاگرام اشاره دارد به بازدید و واکنش کاربران، به طور کلی می‌توان بیان کرد تعداد اکانت‌هایی است که پست یا استوری شما را مشاهده کرده‌اند.

اگر به قسمت insight پست‌های خود نگاهی بیندازید، عددی را برای شما نشان می‌دهد. مثلا عدد نشان داده شده 300 باشد. به این معناست که 300 اکانت پست یا استوری شما را بازدید کرده‌اند.

یکی از نکات قابل توجه این است که تعداد دفعات بازدید تاثیری در مقدار این عدد ندارد. یعنی اگر کاربری چند بار پست‌تان را مشاهده کند، تنها یک عدد به ریچ اضافه می‌شود.

افراد بازدید کننده می‌توانند از راه‌های متفاوت مثل هشتگ، استوری، لوکیشن، اکسپلور و … پست شما را ببینند.

افزایش ایمپرشن اینستاگرام نیاز به تولید پست‌هایی جذاب دارد. به این معنا که پستی برای یک گروه خاص جذاب باشد تا به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام کمک کند. بنابراین مهم است که شما در هر دوه‌ای از زمان بتوانید برای گروه خاصی از مخاطبان خود تولید محتوا انجام دهید تا به افزایش ایمپرشن در اینستاگرام دست پیدا کنید.

 فرق ریچ با ویو در اینستا

ریچ میگه چند نفر مختلف پست شما رو دیدن (یعنی آدمای جدید و متفاوت)، اما ویو تعداد کل بارهایی که یه ویدیو دیده شده رو نشون میده، حتی اگه یه نفر صد بار اون رو تماشا کرده باشه!

به طور ساده، ریچ بیشتر به گسترش دسترسی پست شما مربوطه، و ویو به میزان جذابیت ویدیوها

 

معنی ایمپرشن در اینستاگرام

ایمپرشن با معنی بازدید و مشاهده معرفی می‌شود. در واقع ایمپرشن تعداد دفعاتی است که پست یا استوری شما توسط کاربران و دنبال کنندگانتان مشاهده شده است.
در بخش insight پست‌های اینستاگرام عددی با عنوان ایمپرشن (Impression) نشان داده می‌شود.

به عنوان مثال اگر عدد نمایش داده شده 900 باشد یعنی پست مورد نظر 900 بار توسط کاربران مشاهده شده است. یعنی اگر کاربری از یک پروفایل پست شما را 200 بار دیده باشد 200 عدد به آمار ایمپرشن پست شما اضافه خواهد شد. دقت کنید که تعداد ایمپرشن پست‌های شما در حالت معمول با عدد ریچ یکسان نیست.

احتمال دارد مخاطبی پست یا استوری شما را چند مرتبه دیده باشد. امکان دارد ایمپرشن عدد 900 را به شما نشان دهد اما عدد ریچ برای همان پست 400 باشد، یعنی تعدادی از این چهارصد اکانت بیشتر از یک بار پست شما را مورد بازدید قرار داده‌اند. در ادامه مطلب به صورت واضح‌تر تفاوت ریچ و ایمپرشن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

به طور خلاصه اگر یک اکانت پست شما را n بار مشاهده کند، n مقدار به تعداد ایمپرشن اضافه خواهد شد.

"</p

 

تفاوت ریچ با ایمپرشن

به تعداد دفعاتی که پست شما دیده شده است ایمپرشن می‌گویند و ریچ تعداد اکانت یا پروفایل‌های منحصر به فردی هستند که از پست شما بازدید کرده‌اند.

 

به عنوان مثال اگر سعید 3 بار و سعیده 4 بار در زمان‌های مختلف پست شما را بازدید کنند. تعداد Impressions پست شما 7 و تعداد Reach پست شما ۲ خواهد بود.

در حالت کلی می‌توان بیان کرد که ریچ تعداد افراد منحصر به فردی هستند که محتوای شما را مشاهده می‌کنند اما ایمپرشن یعنی پست شما روی افراد تاثیر می‌گذارد با این عنوان که برای بار دوم پست را مشاهده کنند و خدمات بگیرد.

در مجموع می‌توان در مورد تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام گفت، اگر عدد ایمپرشن شما بیشتر از ریچ باشد یعنی مخاطبان شما چندین بار یک محتوا را دیده‌اند. درک این موضوع به شناسایی مخاطبان شما و همچنین شناخت سلیقه آن‌ها و در آخر به رشد کسب و کار اینترنتی شما نیز کمک خواهد کرد.

 

شاخص ریچ مهم‌تر است یا ایمپرشن؟

تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام

تا این مرحله با تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام آشنا شده‌ایم حالا باید بدانیم که کدام یک مهم‌تر هستند، هنگامی که شما به خوبی با فالوورهای خود سروکار داشته باشید، میزان ایمپرشن افزایش می‌یابد و این به معنا این است که شما فالوور فیک ندارید. دقت کنید که گاهی تعامل با فالوور به حدی خوب است که میزان ایمپرشن به تعداد فالوورها نزدیک می‌شود و حتی بیشتر از آن نیز می‌شود.

پس ریچ عملا معنای کلیک بر روی محتوا را شامل می‌شود که امکان دارد تعاملی هم به دنبال آن به وجود نیاید در مقابل ایمپرشن نشان دهنده جذابیت محتوای شماست و در رشد محتوای کسب و کار کمک خواهد کرد. به عنوان مثال اگر متوجه شوید عدد ایمپرشن پایین آمده تلاش می‌کنید با تولید محتوای جذاب‌تر مقدار ایمپرشن را افزایش دهید.

می‌توان گفت اینکه کدام یک از این دو شاخص‌ مهم‌تر هستند کاملا به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد. وقتی فرد به دنبال نرخ تعامل در اینستاگرام باشد باید هم به ایمپرشن و هم به ریچ توجه کند.

دقت کنید که به طور کامل نمی‌توان تعیین کرد که ایمپرشن مهم‌تر است یا ریچ و نیاز است که هر دو مورد بررسی قرار بگیرد.

 

 ایمپرشن و ریچ اینستاگرام چیست؟

برای درک بهتر عملکرد صفحه‌مون در اینستاگرام، بهتره با دو معیار مهم به نام ریچ و ایمپرشن آشنا بشیم. به زبون ساده، ریچ تعداد کاربرهایی رو نشون میده که محتوای شما رو حداقل یک‌بار دیدن. یعنی به طور کلی، چند نفر پست شما رو بازدید کردن.
اما ایمپرشن تعداد کل بازدیدها از پست شما رو نشون میده، حتی اگر یک نفر چند بار پست رو ببینه، هر بازدید به عنوان یک ایمپرشن حساب میشه.

 

اهمیت ریچ و ایمپرشن

ریچ و ایمپرشن خیلی بیشتر از یه سری عدد و رقم هستن! این دو تا معیار مثل یه آیینه عمل می‌کنن و بهمون نشون میدن که محتوای ما چقدر برای مخاطب‌ها جذاب بوده و چطور باهاشون ارتباط برقرار کرده.

مثال برای ریچ

فرض کنین شما یه پستی گذاشتین در مورد یه تخفیف ویژه، حالا اگه ریچ اون پست بالا باشه، یعنی افراد زیادی برای اولین بار اون رو دیدن. به زبان ساده‌تر، ریچ به شما میگه چند نفر متفاوت پست شما رو دیدن. اگه 500 نفر پست شما رو دیدن، ریچ شما میشه 500. این یعنی پست شما به افراد جدید رسیده و این می‌تونه بهتون کمک کنه که فالوورهای جدید جذب کنین؛ چون هر چی بیشتر آدم‌های تازه محتوای شما رو ببینن، احتمال این که بیان و فالوورتون بشن بیشتره!

مثال برای ایمپرشن

حالا بیایم سراغ ایمپرشن؛ تصور کنین همون 500 نفری که پست شما رو دیدن، بعضی‌هاشون چند بار به اون پست برگشتن. مثلا کسی سه بار بهش سر زده تا جزئیات تخفیف رو بخونه و تصمیم بگیره خرید کنه. اینجا، ایمپرشن اون پست میشه چیزی بیشتر از 500، مثلا 900. پس ایمپرشن نشون میده که چقدر پست شما برای فالوورهای فعلی جذاب بوده که حاضر شدن چند بار بهش سر بزنن یا باهاش درگیر بشن.


این معیارها کمک می‌کنن بفهمیم کجاها موفق بودیم و کجاها باید بهتر بشیم. اگه شما یه پیج فروشگاهی داشته باشین و ریچ و ایمپرشن پست‌هاتون خوب باشه، یعنی دارین خوب دیده می‌شین و محتوای جذابی دارین. برای ادمین‌های صفحات اینستاگرامی، به‌خصوص اونایی که می‌خوان خدماتی مثل خرید ممبر ارائه بدن، ریچ و ایمپرشن معیارهایی هستن که می‌تونن بگن آیا محتوای شما تونسته آدمای بیشتری رو جذب کنه یا نه.

 افزایش ریچ و ایمپرشن اینستاگرام

تاثیر ریچ و ایمپرشن بر الگوریتم های اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام دنبال اینه که بفهمه کدوم پست‌ها برای کاربرها جذاب‌تره. وقتی ایمپرشن و ریچ یه پست بالا باشه، یعنی محتوای شما جذاب بوده و افراد باهاش ارتباط برقرار کردن.

  • ریچ بالا باعث میشه اینستاگرام محتوای شما رو به افراد بیشتری نشون بده، چون می‌فهمه که پست شما داره به افراد جدید دسترسی پیدا می‌کنه.
  • از طرف دیگه، ایمپرشن بالا نشونه اینه که فالوورها بارها و بارها به پست شما مراجعه کردن که این خودش برای الگوریتم اینستاگرام یه سیگناله که محتواتون جذابه و ارزش نمایش بیشتر داره.

بنابراین، اگر دنبال تعامل بیشتر و دیده شدن در فید اینستاگرام هستین، ریچ و ایمپرشن نقش مهمی دارن.

ریچ و ایمپرشن اینستاگرام در تبلیغات

وقتی بحث تبلیغات درمیون باشه، ایمپرشن و ریچ دو معیار خیلی مهم برای سنجیدن موفقیت تبلیغات هستن.

  • ریچ در تبلیغات به شما نشون میده که تبلیغ شما به چند نفر جدید نمایش داده شده. اگر هدف شما افزایش شناخت برند باشه، ریچ معیار خوبی برای اندازه‌گیریه.
  • اما ایمپرشن در تبلیغات تعداد کل بازدیدهای تبلیغ رو نشون میده، حتی اگه یه نفر چند بار تبلیغ شما رو ببینه. این می‌تونه به شما کمک کنه تا بفهمین چقدر تبلیغ شما برای کاربرها جذاب بوده و آیا اون‌ها به محتوای شما علاقه نشون دادن یا نه.

اگر شما هم توی سایت سفارش ممبر به تبلیغات اینستاگرام فکر می‌کنین، توجه به ریچ و ایمپرشن می‌تونه بهتون کمک کنه که تاثیر تبلیغات‌تون رو بهتر بسنجین.

 

ریچ و ایمپرشن اینستاگرام کجاست؟

برای دیدن ریچ و ایمپرشن پست‌ها و استوری‌های اینستاگرامتون باید اکانتتون بیزنسی یا کریتور باشه. این نوع اکانت‌ها به شما اجازه میدن آمار و تحلیل‌های بیشتری از عملکرد پست‌ها و استوری‌ها ببینین. حالا اگه اکانت شما بیزنسی یا کریتور باشه، می‌تونین این اطلاعات رو به روش زیر ببینین:

۱. دیدن ریچ و ایمپرشن پست‌ها

  1. وارد پروفایل اینستاگرام خودتون بشین.
  2. روی پستی که می‌خواین آمارش رو ببینین، کلیک کنین.
  3. زیر پست، گزینه‌ای به اسم View Insights یا مشاهده آمار رو می‌بینین. روی اون کلیک کنین.
  4. اینجا می‌تونین ریچ (Reach) و ایمپرشن (Impressions) پست رو ببینین.
    • ریچ: تعداد افرادی که برای اولین بار پست شما رو دیدن.
    • ایمپرشن: تعداد کل دفعاتی که پست شما دیده شده (حتی اگه یه نفر چند بار دیده باشه).

۲. دیدن ریچ و ایمپرشن استوری‌ها

  1. وارد استوری خودتون بشین و از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنین (یا روی آیکون آمار در پایین استوری کلیک کنین).
  2. در این قسمت، تعداد ریچ و ایمپرشن استوری رو می‌بینین.

۳. دیدن ریچ و ایمپرشن کلی پیج

برای دیدن ریچ و ایمپرشن کل پیج:

  1. وارد پروفایل بشین و روی Insights یا آمارها کلیک کنین.
  2. در این قسمت می‌تونین آمار کل پیج رو ببینین، از جمله ریچ و ایمپرشن کل پیج در بازه‌های زمانی مختلف.

 

سوالات متداول

  • ایمپرشن اینستاگرام در استوری چیست؟ تعداد ویوهای هر استوری اینستاگرام را می‌گویند.
  • ایمپرشن چیست؟ کاربر موفق به دیدن لینک شما در صفحه نتایج شده باشد.

 

سخن پایانی

متوجه شدیم که جهت بهبود کارایی پیج و پیشرفت یک حرفه اینستاگرامی، باید روش‌های آنالیز آمارهای Insights اینستاگرام و مفاهیم آن را بدانیم پس سعی کردیم تفاوت ریچ با ایمپرشن اینستاگرام را به خوبی توضیح دهیم و همین‌طور با روش‌های آنالیز و استفاده از این تفاوت‌ها آشنا شویم. تا در آخر در مورد محتوا و تبلیغات موثر پیج خود تصمیم گیری کنیم.
در بخش نظرات پیشنهادات و انتقادات شما را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی خواهیم کرد. در سایت سفارش ممبر به راحتی ویو، ایمپرشن، لایک ، فالوور اینستاگرام مطمئن خریداری کنید.